INTERNET, NOWE TECHNOLOGIE, WEBDEVELOPMENT, BADANIE INTERNETU
|
15 STYCZNIA 2016 / OPINIE / 0 KOMENTARZY MUZYKA W GRACH KOMPUTEROWYCH: ADAM SKORUPA, JOHN HARE I ANDREW BARNABAS (PH2015 - CZĘŚĆ 7) |
||||||
![]() Ciekawym i odprężającym spotkaniem był panel z twórcami muzyki do gier. Na scenie pojawiło się trzech kompozytorów: nasz polski Scorpik, czyli Adam Skorupa - twórca muzyki do growego Wiedźmina, John Hare (muzyka m.in. do gry Cannon Fodder) i Andrew Barnabas (muzyka do gier Forza, MediEvil).
Sama rozmowa na scenie nie była związana z konkretnym tematem, tylko ogólnymi wspomnieniami i uwagami do roli muzyki, wykorzystywanej w grach komputerowych. Goście rozmawiali między innymi o kamieniach milowych w grach, związanych z pojawieniem się w nich prawdziwej muzyki. Jeden z nich wspomniał, że był to moment, gdy gry zaczęto wydawać na płytach CD, gdzie dodatkowa ścieżka dźwiękowa gry mogła służyć jako tło. Drugi za ważny moment wskazał pojawienie się samplowanej muzyki na Amidze, konkretnie programy typu Protracker, w których można było wykorzystywać dowolne dźwięki. Trzeci gość wskazał grę "Outcast" z 1999 roku. do której po raz pierwszy w historii gier nagrano muzykę graną na żywo przez orkiestrę w filharmonii, co było dla wszystkich zaskoczeniem i zupełną nowością. Rozmawiano na temat własnego nastawienia do pracy i o tym, jak bardzo w ciągu ostatnich 20 lat zmieniło się podejście do tworzenia muzyki do gier. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że kiedyś muzyka do gier miała charakter bardziej osobisty, a proces tworzenia dawał wiele przyjemności. Dziś gry komputerowe to komercyjny biznes, gdzie muzyka jest kolejnym celem produkcyjnym, co - jak określono - daje zupełnie inny stosunek przyjemności do pracy. Mówiono również o wpływie muzyki na odbiór gry czy konkretnych scen, wyświetlanych na ekranie komputera. Tu głos zabrał Adam Skorupa, wspominając swój niedawny projekt, jakim było stworzenie muzyki do kontrowersyjnej gry "Hatred". Gra zawiera ogromną dawkę brutalności, która - po przedstawieniu zwiastuna - rozpoczęła wielką dyskusję o przekraczaniu kolejnych granic w grach. Scorpik powiedział, że cała dyskusja, jak i odbiór gry, był taki a nie inny właśnie z uwagi na odpowiednią muzykę towarzyszącą omawianym scenom. Wspomniał, że gdyby stworzono muzykę inaczej, byłyby zupełnie inne reakcje, czym potwierdził, że muzyka ma ogromny wpływ na odbiór gry. Sławomir Wilk
Dodaj komentarz: |