INTERNET, NOWE TECHNOLOGIE, WEBDEVELOPMENT, BADANIE INTERNETU
|
17 STYCZNIA 2016 / OPINIE / 0 KOMENTARZY NOWE TRYBY GRAFICZNE ATARI PO 36 LATACH (PH2015 - CZĘŚĆ 8) |
||||||
![]() Prezentację pod tytułem "Nowe tryby graficzne Atari" prowadził Tomasz Cieślewicz, na scenie atarowskiej znany jako TDC.
Możliwości graficzne małego Atari są faktycznie imponujące, zwłaszcza gdy uświadomimy sobie, że jest to komputer z pierwszej połowy lat 80. TDC zaczął od możliwości dowolnej zmiany palety kolorów dla każdej linii ekranu z osobna oraz błyskawicznej modyfikacji obrazu poprzez podmianę wskaźników pamięci. Zilustrował to na kilku przykładach, m.in. pokazując zapowiedź gry "Five to five" z 1989 firmy Mirage. Za przykład nieco innego podejścia do grafiki na Atari posłużyła gra Assembloids XE z 2013 roku. Gra wyświetla obraz w postaci dwóch zmieszanych trybów graficznych, z których jeden zajmuje linie parzyste, a drugi nieparzyste. W rezultacie jeden tryb nadaje ekranowi kolory, a drugi cienie, przez co powstaje dość ciekawy efekt wizualny. Największe wrażenie zrobiła prezentacja ostatniego omawianego trybu graficznego. TDC opowiedział, jak podczas jednego z ostatnich atarowskich zlotów pojawił się nieznany wcześniej jegomość, który przyszedł z komputerem Atari 65XE i suszarką. Ów człek zakomunikował wszystkim zgromadzonym osobom, że zaprezentuje odkryty przez niego nowy tryb graficzny, a konkretnie nieznany wcześniej tryb pracy czipu graficznego Atari. Okazuje się, że gdy komputer Atari popracuje pewien czas (który to czas w celu demonstracji działania został skrócony poprzez nagrzanie płyty komputera suszarką), ciepło wpływa na procesor graficzny w ten sposób, że pojawia się w nim "defekt", przesuwający obraz na ekranie o pół piksela. Najważniejsze jest to, że osoba która to odkryła napisała program, który jest w stanie w pełni kontrolować to zjawisko, a tym samym dwukrotnie w poziomie zwiększyć rozdzielczość komputera Atari. Sławomir Wilk
Dodaj komentarz: |