|
Z jakich kont pocztowych korzystają polscy internauci?
Trudno pozyskać takie dane od samych operatorów. Postanowiłem to sprawdzić.
Współtworzę dwa serwisy internetowe, które między innymi zbierają adresy e-mail swoich czytelników
w formie bazy subskrybentów. Pierwszy serwis (regionalny) jest z branży kulturalnej,
drugi (ogólnopolski) z branży turystycznej. Łącznie jest to ponad 50 tys. adresów e-mail.
Przedział wiekowy posiadaczy kont to odpowiednio 16-28 lat dla pierwszej grupy i 26-35 lat dla grupy drugiej.
Przedział wiekowy jest dość różny, jednak analizując końcówki adresów e-mail okazało się, że statystyka
najczęściej wykorzystywanych platform pocztowych pokrywa się w obu grupach. Wynik: 82% kont pocztowych
wykorzystywanych przez polskich internautów należy do bezpłatnych platform pocztowych, a wiodącym usługodawcą
jest Wirtualna Polska.
Analizując bazę adresów e-mail otrzymałem listę trzynastu najpopularniejszych domen pocztowych. Odrzuciłem wszystkie te,
które nie przekroczyły progu 1% (dalsze pozycje notowały wynik dużo poniżej 0,5%, stąd decyzja o wyborze pierwszej trzynastki).
Lista najpopularniejszych domen w których Polacy zakładają konta pocztowe wygląda następująco:
- | domena pocztowa | Średnia | 16-28 lat | 26-35 lat |
1. | wp.pl | 23,50% | 22,47% | 24,53% |
2. | poczta.onet.pl | 12,62% | 10,98% | 14,27% |
3. | o2.pl | 11,52% | 12,03% | 11,02% |
4. | interia.pl | 9,29% | 8,50% | 10,09% |
5. | op.pl | 6,10% | 6,00% | 6,20% |
6. | tlen.pl | 4,61% | 4,95% | 4,27% |
7. | gmail.com | 4,31% | 4,44% | 4,18% |
8. | poczta.fm | 3,11% | 2,80% | 3,43% |
9. | gazeta.pl | 2,34% | 2,57% | 2,12% |
10. | go2.pl | 1,79% | 1,73% | 1,85% |
11. | yahoo.com | 1,41% | 1,71% | 1,12% |
12. | hotmail.com | 1,17% | 1,28% | 1,07% |
13. | vp.pl | 1,06% | 1,19% | 0,94% |
- | suma: | 82,83% | 80,65% | 85,09% |
Niekwestionowanym liderem jest domena pocztowa Wirtualnej Polski, z której korzysta prawie co czwarty polski internauta. Drugie miejsce zajmuje domena Onetu, a trzecie domena o2.pl. W tym miejscu drobna uwaga. W pierwszej grupie adresów e-mail (młodzi internauci) nieznacznie zwyciężyło o2, w drugiej grupie (starsi użytkownicy) zwyciężył zdecydowanie Onet. Policzona średnia była korzystna dla domeny Onetu, który ostatecznie zajął drugie miejsce.
Wiele domen z powyższego zestawienia jest w ręku jednej firmy.
Grupa o2.pl oferuje konta pocztowe z trzema wymiennymi adresami (o2.pl, tlen.pl i go2.pl).
Onet.pl także dysponuje trzema domenami (poczta.onet.pl, op.pl i vp.pl). Pozostaje jeszcze Interia, która posiada dwie domeny
pocztowe (interia.pl i poczta.fm). Lider rankingu, czyli Wirtualna Polska, posiada jedną wspólną domenę, przynajmniej spośród tych
które przekroczyły jednoprocentowy próg i znalazły się w zestawieniu.
Oto jak przedstawia się ranking najczęściej wykorzystywanych darmowych kont pocztowych według firm oferujących usługi:
- | grupa | domeny pocztowe | Średnia | 16-28 lat | 26-35 lat |
1. | Wirtualna Polska | wp.pl | 23,50% | 22,47% | 24,53% |
2. | Grupa Onet.pl | poczta.onet.pl, op.pl, vp.pl | 19,78% | 18,17% | 21,41% |
3. | Grupa o2.pl | o2.pl, tlen.pl, go2.pl | 17,92% | 18,71% | 17,14% |
4. | Interia.pl | interia.pl, poczta.fm | 12,40% | 11,30% | 13,52% |
5. | Google | gmail.com | 4,31% | 4,44% | 4,18% |
6. | Agora | gazeta.pl | 2,34% | 2,57% | 2,12% |
7. | Yahoo! Inc. | yahoo.com | 1,41% | 1,71% | 1,12% |
8. | Microsoft Corp. | hotmail.com | 1,17% | 1,28% | 1,07% |
I w tej klasyfikacji Wirtualna Polska jest liderem. Onet.pl po zsumowainu wyników dla trzech swoich domen zbliżył się do WP, ale nadal różnica między pierwszy i drugim miejscem jest spora, bo prawie 4% (w pierwszym zestawieniu: różnica prawie 11%). Na trzecim miejscu jest Grupa o2.pl ze swoimi trzema domenami, z niecałymi 2% różnicy względem Onetu.
Na polskim rynku darmowych platform pocztowych są więc czterej liczący się gracze: WP, Onet, o2 i Interia. Pozostali notują wynik mocno odstający od czołówki. Trochę zaskakuje niska pozycja Agory. Natomiast Gmail na swoim piątym miejscu jest bezpośrednim konkurentem dla Interii i jako najmłodsza z platform, która w ciągu kilku lat od uruchomienia zdążyła wyprzedzić Yahoo, Hotmail i naszą rodzimą Gazetę.pl, może niedługo dogonić serwis Interii, zwłaszcza biorąc pod uwagę tempo rozwoju Gmaila i jego integrację z telefonami z systemem Android, które powoli zdobywają rynek.
Z zestawienia wynika również, że 91% kont pocztowych hostowana jest u polskich dostawców. Rodzime platformy trzymają więc rynek w garści i amerykańskie koncerny nie są w stanie zdominować naszego rynku, tak jak to się stało w przypadku wyszukiwarek.
Sławomir Wilk
Komentarze:
Można byłoby się pokusić o trochę dokładniejszą analizę tych adresów, które odrzuciłeś. Duża cześć z nich, mimo unikatowej domeny, może być utrzymywana przez serwisy, które wymieniłeś. Dla przykładu mój email jest utrzymywany na Google Apps (w uproszczeniu można przyjąć, że jest to tożsame z GMail). Ale dla tego musiałbyś pewnie odpytywać rekordy MX dla każdej z domen. Brakuje mi pokazania przyrostu nowych kont w osi czasu. Ciekawe, które domeny mają tendencję wzrostową, które malejącą a może któraś jest w tej chwili na poziomie zera, a ich udział procentowy wynika jedynie z danych archiwalnych (zapewne tak jest w przypadku op.pl).
Tak jak napisał Mike, interesujące też byłoby pokazanie tych niszowych domen, dużo poniżej 0.5%. Czy byłyby to konta tylko firmowe? A może jakiś lokalnych providerów? Najlepsze jest logowanie bezpieczne z ssl na o2... Onet ma jeszcze konta pocztowe @onet.eu, @poczta.onet.eu, @buziaczek.pl i pewnie jeszcze kilka innych. Sławomir Wilk | 2010-02-02 21:27 |
GrzGrz: wymienione przez ciebie konta stanowią u mnie setne części procenta, więc praktycznie nie istnieją w zestawieniu z podstawową domeną onetu, dlatego zostały pominięte (tak samo jak @poczta.wp.pl). A może jakie konta podają w serwisach? Mam konto na wp od bardzo dawna. Teraz używam je głównie do rejestracji. Podstawowe konta mam w gmailu. ekhm, przecież taka gazeta.pl to jest gmail, na zasadzie takiej samej o której pisał przedmówca w pierwszym poście... Ciekawa analiza, prawdę mówiąc to zastanawiałem się jak to wygląda w procentach. Osobiście używam o2. Przynajmniej nie spamują miliardem reklam tak jak interia... o2, go2, tlen to jedno i to samo. o2, go2 i tlen to to samo czyli skrzynka o2.pl ma 17,92 % Z jakiego źródła masz listę domen? Super dane, przydadzą się! Dzięki!
Dodaj komentarz:
|
|
|
|