INTERNET, NOWE TECHNOLOGIE, WEBDEVELOPMENT, BADANIE INTERNETU
15 LIPCA 2010  /  PRAWO  /  1 KOMENTARZ
W pewnym serwisie z którym współpracuję umieszczane są zwiastuny filmowe pochodządze z serwisu Youtube. Są to głównie zwiastuny w polskiej wersji językowej, z nałożonymi napisami lub głosem lektora, zamieszczane obok opisów filmów granych premierowo w polskich kinach. Przeglądając archiwum strony zauważyłem, że wiele zwiastunów nie odtwarza się, a zamiast filmu pojawia się komunikat "Ten film jest już niedostępny z powodu otrzymania roszczenia dotyczącego praw autorskich przez (i tu nazwa wytwórni filmowej)". Po dokładniejszym przyjrzeniu się sprawie okazało się, że w ten sposób potraktowana została większość polskich wersji zwiastunów filmowych, które umieściliśmy w naszym serwisie, a które zostały umieszczone w serwisie Youtube przez polskich dystrybutorów. Na pięćdziesiąt filmów które przejrzałem, a które miały w Polsce premierę w latach 2007-2008, aż trzydzieści siedem posiadało zwiastun zablokowany przez wytwórnię filmową. Sprawa dotyczy tytułów wprowadzanych do polskich kin przez wszystkich dystrybutorów bez wyjątku, bez znaczenia czy była to produkcja amerykańska czy europejska. Wytwórnie filmowe zagalopowały się w walce z piractwem internetowym i zaczęły zwalczać własne materiały promocyjne.
››czytaj całość          1komentarz
14 LIPCA 2010  /  OPINIE  /  1 KOMENTARZ
RTV EURO AGD to sieć salonów z elektroniką, prowadząca także sprzedaż przez internet. Przeglądając ich ofertę obiektywów Canona natrafiłem na ciekawostkę cenową. Zacznę od tego, że obiektywy można podzielić na dwie grupy. Pierwsza dla początkujących posiadaczy lustrzanek, są to obiektywy kupowane jako pierwsze i w początkowym okresie używane jako jedyne. Druga dla osób zaawansowanych i są to zwykle któreś z kolei obiektywy do kolekcji. Dla świeżych użytkowników lustrzanek Canona są trzy podstawowe, najczęściej kupowane obiektywy. Pierwszy to 18-55mm - dedykowany "trzycyfrowym" lustrzankom 450D, 500D, 550D, drugi 17-85 - dla "dwucyfrowych" lustrzanek 40D, 50D i trzeci 18-200mm - uniwersalny, dla wszystkich początkujących. Średnia cena rynkowa tych obiektywów to 330 zł, 1000 zł i 1700 zł. Tymczasem w salonach EuroAgd ceny wyglądają następująco: 851 zł, 1999 zł i 2490 zł, czyli bardzo drogo. Co ciekawe, pozostałe obiektywy - te kupowane przez świadomych fotografów - są oferowane powiedzmy, że w normalnych cenach. Najwyraźniej sklep znalazł sposób na szybki zarobek i najpopularniejsze obiektywy - które początkujący posiadacz lustrzanki musi kupić - sprzedaje nawet z dwuipółkrotnym przebiciem.
››czytaj całość          1komentarz
12 LIPCA 2010  /  INTERNET  /  4 KOMENTARZE
Kilka dni temu portal Gazeta.pl opublikował tekst z rankingiem najpopularniejszych telefonów z systemem Android, który jest streszczeniem artykułu z anglojęzycznego serwisu Wired. Przy okazji redaktor Gazety skopiował z Wired ilustrację z wykresem popularności wspomnianych telefonów. Zrobił to jednak nieudolnie, bo wcisnął przycisk "print screen" gdy kursor myszy był nad kopiowanym wykresem, przez co na wykres nałożył się pasek z nazwą obrazka. Pasek nałożył się w dość kiepskim miejscu, zakrywając na wykresie jedną z ważniejszych pozycji - telefon Nexus One firmy Google.
››czytaj całość          4komentarze
4 MAJA 2010  /  OPINIE  /  5 KOMENTARZY
Podczas gdy cały kraj siedział przed telewizorami patrząc z niedowierzaniem na to co się stało pod Smoleńskiem, webmasterzy mieli pracowite dwa dni - zmieniali strony internetowe na wersje żałobne. Tydzień później, gdy cały kraj oglądał transmisję z pogrzebu, webmasterzy przygotowywali się do przywracania kolorowych wersji stron, co trwało noc i kolejny dzień. Mi przypadło przerobienie wielu naprawdę dużych serwisów i nie była to lekka praca, zwłaszcza że co chwila dzwonił ktoś nowy prosząc o kolejną przeróbkę. Była to druga w historii polskiej sieci żałoba internetowa, ale zupełnie inna od poprzedniej. Bardziej rozważna, ale przeprowadzona z dużym rozmachem.
››czytaj całość          5komentarzy
14 KWIETNIA 2010  /  OPINIE  /  9 KOMENTARZY
Będąc w pracy chciałem być na bieżąco z wydarzeniami które się dzieją, stąd pomysł wykupienia płatnego dostępu do oglądania TVN24 w internecie. Wybrałem najtańszy, trzydniowy dostęp płatny smsem. Koszt: 6 zł. Aby to zrobić musiałem się zarejestrować w serwisie, potem czekałem na link aktywacyjny przysyłany na maila z serwisu Plejada, zalogowałem się, zaakceptowałem regulamin i warunki korzystania z transmisji, wysłałem smsa, poczekałem na hasło przysłane smsem i wpisałem kod do formularza. Niestety, to był dopiero początek. Pod Operą okienko z transmisją jest puste, nic nie widać. Próbuję pod Firefoksem, tu już lepiej, coś się ładuje, ale nagle się zatrzymuje. Wreszcie loguję się z Internet Explorera - udało się, system przepuszcza mnie dalej. Potem doczytałem, że warunkiem korzystania z serwisu jest posiadanie właśnie tej przeglądarki. Ale to nie koniec, muszę zaakceptować jakiś formant ActiveX, potem otwiera się nowe okienko, ściąga się jakaś licencja, potem coś zatwierdziam, ściąga się jakieś uaktualnienie do czegoś i gotowe! Transmisja się uruchamia, mogę oglądać! Niestety, obraz i dźwięk rwie co trzy sekundy. Próbuję tak przez pół dnia, ale bezskutecznie, więc daję sobie spokój. Próbuję następnego dnia. Tym razem po zalogowaniu wita mnie komunikat, że nie mam wykupionej licencji. To koniec mojej przygody z oglądaniem TVN24 w internecie.
››czytaj całość          9komentarzy
31 MARCA 2010  /  INTERNET  /  15 KOMENTARZY
Gdy Gmail wystartował pięć lat temu w Polsce, przyciągał przede wszystkim olbrzymią pojemnością skrzynki jak na tamte czasy (całe 2 GB) i zapowiedzią stałego zwiększania rozmiaru konta. Reklamowany był jako system pocztowy gdzie nie trzeba kasować maili, działając na wyobraźnię zmienianym na żywo licznikiem pojemności konta. Niestety, Google bardzo szybko zrewidowało plany, zmniejszając dziesięciokrotnie współczynnik przyrostu wolnego miejsca i wprowadzając płatność za dodatkową powierzchnię. Po pięciu latach od założenia swojego konta w Gmail zmuszony jestem po raz drugi usuwać stare wiadomości, bo zajętość mojej poczty znowu zbliżyła się do 99%. Googlowy slogan "nigdy nie usuwaj poczty" przestał mnie dotyczyć. Na dodatek Gmail w ogóle nie chce mi pomóc. Sugerowane porady dotyczące oszczędzania miejsca sprowadzają się do propozycji płatnego powiększenia konta, czego nie mogę zrobić, bo płatność jest możliwa jedynie przy pomocy tzw. wypukłych kart płatniczych (tymi z kodem CVC), bez obsługi popularnych w Polsce szybkich płatności czy zwykłych przelewów bankowych (co jest z kolei bez problemu obsługiwane na przykład w usłudze Google AdWords). Z usuwaniem poczty także mam problem, bo Gmail nie pozwala na sortowanie wiadomości według rozmiaru, nie ma także możliwości usunięcia z wybranych maili samych załączników, co pozwoliłoby zaoszczędzić miejsce, przy jednoczesnym zachowaniu treści i ciągłości korespondencji.
››czytaj całość          15komentarzy
22 LUTEGO 2010  /  OPINIE  /  7 KOMENTARZY
Przed nastaniem internetu tradycyjną pocztą (tą z listonoszami) otrzymywało się wiadomości i dobre, i złe. Pisała rodzina, czasem biblioteka przysłała ponaglenie, czasem przyszedł telegram że ktoś umarł, sporo było kartek wakacyjnych i imieninowych. Wraz z rozwojem technologii tradycyjną pocztę zastąpiły maile, rozmowy telefoniczne, smsy, e-kartki i wirtualne prezenty w serwisach społecznościowych. W miarę dobrze trzymają się jeszcze kartki świąteczne, ale tylko wśród starszego pokolenia. To dobrze, że ludzie korzystają na co dzień z technologii, bo dzięki temu są w lepszym kontakcie niż kiedyś. Ale ta tendencja powoduje, że tradycyjną pocztą zaczynają przychodzić same złe wiadomości.
››czytaj całość          7komentarzy
9 LUTEGO 2010  /  PRAWO  /  4 KOMENTARZE
W ubiegły piątek odbyło się spotkanie premiera Donalda Tuska z przedstawicielami internautów. Temat: cenzura internetu. Efekt: wycofanie się rządu z wprowadzenia rejestru stron niedozwolonych. Uczestnicy spotkania podsumowują wydarzenie dwojako: sukces (osiągnięto cel) albo szum informacyjny (nie wiadomo o czym było spotkanie, zbyt wiele wątków poruszono). Internauci też są podzieleni, jedni cieszą się, że wycofano się ze spornego fragmentu, drudzy mówią, że sprawa nie jest przesądzona, a spotkanie było biciem piany, do którego zaproszono nie internautów, tylko lanserów. Tymczasem analiza wydarzeń sprzed spotkania pokazuje, że nasilało się ryzyko zawetowania ustawy przez prezydenta. To spowodowało, że jedyne co mógł zrobić Donald Tusk, to wycofać się z kontrowersyjnego pomysłu, inaczej cały projekt zostałby utrącony. Wygranymi są więc nie uczestnicy spotkania, lecz internauci, którzy wywołali medialny szum i pchnęli sprawę do przodu.
››czytaj całość          4komentarze
29 STYCZNIA 2010  /  RAPORTY  /  12 KOMENTARZY
Z jakich kont pocztowych korzystają polscy internauci? Trudno pozyskać takie dane od samych operatorów. Postanowiłem to sprawdzić. Współtworzę dwa serwisy internetowe, które między innymi zbierają adresy e-mail swoich czytelników w formie bazy subskrybentów. Pierwszy serwis (regionalny) jest z branży kulturalnej, drugi (ogólnopolski) z branży turystycznej. Łącznie jest to ponad 50 tys. adresów e-mail. Przedział wiekowy posiadaczy kont to odpowiednio 16-28 lat dla pierwszej grupy i 26-35 lat dla grupy drugiej. Przedział wiekowy jest dość różny, jednak analizując końcówki adresów e-mail okazało się, że statystyka najczęściej wykorzystywanych platform pocztowych pokrywa się w obu grupach. Wynik: 82% kont pocztowych wykorzystywanych przez polskich internautów należy do bezpłatnych platform pocztowych, a wiodącym usługodawcą jest Wirtualna Polska.
››czytaj całość          12komentarzy
25 STYCZNIA 2010  /  OPINIE  /  37 KOMENTARZY
Dostałem zaproszenie do testów nowego startupa o nazwie KurJerzy.pl. Serwis jest platformą pośredniczącą w zamawianiu kurierów i wysyłaniu przesyłek. Normalnie aby skorzystać z usług kuriera, trzeba zajrzeć do detalicznego cennika wybranej firmy przewozowej, dla przykładu UPS, gdzie wysłanie paczki ważącej 5 kg o wymiarach 50x50x50 cm wynosi 40 zł. Mniej płacą firmy wysyłające dużą ilość przesyłek, mające podpisaną specjalną umowę o współpracy. Ale osoby prywatne, drobni sprzedawcy na Allegro i większość polskich firm wysyłających paczki od czasu do czasu płaci za usługę dwa razy więcej. Specjalnie dla nich powstał serwis KurJerzy.pl, dzięki któremu koszt wysłania paczki o wyżej wymienionych parametrach spada z 40 zł do 23 zł.
››czytaj całość          37komentarzy
< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 >