INTERNET, NOWE TECHNOLOGIE, WEBDEVELOPMENT, BADANIE INTERNETU
|
12 MARCA 2012 / OPINIE / 4 KOMENTARZE
Internet ma to do siebie, że jest eksterytorialny i działa całą dobę. Strony i sklepy
internetowe obsługują czytelników i klientów bez żadnych ograniczeń czasowych.
Systemy płatności są tak skonstruowane, że dzięki automatyzacji można dokonywać
płatności w dowolnym momencie. Bank BZWBK wyłamał się z tego schematu, oferując
internetową kartę płatniczą, która niby jest internetowa, ale doładować ją można
tylko w godzinach pracy banku, w dni powszednie w godzinach 8-21. Wygląda to tak,
jakby Internet w banku BZWBK nie działał wieczorem, nocą, w weekendy i święta.
7 MARCA 2012 / INTERNET / 0 KOMENTARZY
W czasach Internetu i błyskawicznego dostępu do informacji jesteśmy narażeni na spadek jakości
udostępnianych treści. Kto z nas jest w stanie sprawdzić wiarygodność informacji znalezionej
w sieci? Czy w ogóle mamy możliwość zweryfikowania treści, które docierają do nas
coraz liczniej ze wszystkich stron? Na dodatek rozwój technologii i nowe trendy zamieniają nas, odbiorców,
w nadawców treści. Przekazując informacje z rąk do rąk przez
maila, GG, Facebooka czy Twittera nie mamy czasu na weryfikację i szukanie źródeł.
Tymczasem Internet stał się głównym źródłem informacji także dla mediów.
Stacje radiowe i telewizyjne powołują się na doniesienia i ciekawostki znalezione w sieci, tworząc
z nich tematy dla swoich serwisów informacyjnych.
Dziennikarze, mając świadomość niskiej jakości i wiarygodności internetowych źródeł,
rzadko wspominają czytelnikowi czy widzowi, że wiadomość znaleźli w Internecie.
Tę sytuację wykorzystują internetowi dowcipnisie, którzy wpuszczają do sieci fałszywe informacje.
30 STYCZNIA 2012 / INTERNET / 0 KOMENTARZY
Kilka dni temu, na fali protestów ACTA, Kancelaria Premiera usunęła
ponad 5 tysięcy komentarzy z rządowego profilu na Facebooku.
Dzień później serwis,
który śledził proces usuwania komentarzy, swoim raportem zadał kłam słowom premiera,
jakoby wpisy zostały usunięte z powodu ich wulgarności.
Według raportu tylko 1% usuniętych komentarzy miało charakter wulgarny.
W sieci pojawiło się tylko kilka przykładów usuniętych wpisów merytorycznych.
Dzięki uprzejmości osób z Fanpage Trendera otrzymałem
większą liczbę usuniętych komentarzy. Po przeczytaniu całości mogę
potwierdzić, że wpisy niekulturalne stanowiły jedynie promil całości.
I tu ważna informacja - przekleństwa zostały użyte tylko w pięciu komentarzach,
były to dwa słowa "ch..", jedno "d..." i dwa "p......ę",
nie było natomiast klasycznego wulgaryzmu na "k". To dodatkowo
podważa słowa premiera, który odpowiadając dziennikarzom na pytania
nie tylko powiedział "usuwamy tylko wulgarne komentarze", ale
i dodał, że nie jest w stanie ich zacytować, sugerując że są tak obrzydliwe.
Z tysięcy skasowanych wpisów wybrałem część, którą niżej prezentuję.
Każdy może ocenić, czy decyzja o ich usunięciu była słuszna.
Zapraszam do lektury (pisownia oryginalna).
27 STYCZNIA 2012 / INTERNET / 6 KOMENTARZY
Gdy polski rząd potwierdził zamiar podpisania dokumentu ACTA,
internauci zorganizowali protest w sieci, co było zaskoczeniem
głównie dla polityków, ale i komentatorów. Spodziewano się, że
na wirtualnym proteście się skończy. Internauci byli do tej pory
traktowani jako przedstawiciele zamkniętej subkultury, którzy
nie interesują się światem zewnętrznym. Zbyt młodzi by mieć
swoje zdanie i zbyt podzieleni, by się zbuntować. Z roku na rok
sytuacja ulegała zmianie. Ludzie zaczęli tworzyć coraz silniejsze
społeczności, które mimo częstej różnicy poglądów potrafiły
osiągnąć kompromis w kwestiach większej wagi. Mimo dużego
rozproszenia i braku klasycznej organizacji okazało się, że społeczności
internetowe potrafią mówić jednym głosem i samoczynnie organizować się,
gdy wymaga tego sytuacja. Pojawiły się pierwsze oddolne inicjatywy,
które działaniem wykroczyły poza granice sieci.
26 STYCZNIA 2012 / INTERNET / 2 KOMENTARZE
Dzisiejsi politycy, artyści, dziennikarze i właściciele korporacji
to w zdecydowanej większości osoby, które dzielą dwa pokolenia względem
najaktywniejszych internautów. Dlatego głos tych ostatnich, mimo że
coraz głośniejszy, jest marginalizowany. Pokolenie 50 i 60+ wykorzystuje
Internet instrumentalnie, przejawiając brak zrozumienia dla technologicznych
i społecznych zmian, zachodzących w nowym medium. Widać to doskonale
po reakcjach wymienionych grup na podpisanie przez Polskę dokumentów ACTA.
24 STYCZNIA 2012 / PRAWO / 3 KOMENTARZE
Wydarzenia towarzyszące tworzeniu ACTA i dyskusje na ten temat w polskich mediach
to istna komedia pomyłek. W ciągu jednego dnia wybuchła afera, w której wszyscy się pogubili.
Nie wiadomo kto i po co stworzył ACTA, nikt nie przyznaje się do wprowadzenia
porozumienia do Polski, posłowie którzy byli za mówią że nie byli za,
muzycy obrażają się na internautów, a czołowa informacyjna stacja telewizyjna
zaprasza do studia komentatorów, którzy mówią, że nie mają pojęcia o co chodzi,
bo o sprawie dowiedzieli się przed chwilą od dziennikarzy tej samej stacji.
Jeśli zapomni się na chwilę o ACTA jako o międzynarodowym porozumieniu i spojrzy na sprawę
z boku, zarysowuje się groteskowość całej tej sytuacji.
23 STYCZNIA 2012 / OPINIE / 0 KOMENTARZY
Na jednym ze spotkań roboczych w sprawie pewnego projektu edukacyjnego jednym
z gości była pani profesor - pracownik dużej, państwowej szkoły wyższej, zajmująca
się zarządzaniem komputerami i oprogramowaniem na swojej uczelni. W pewnym momencie
rozmowa zeszła na boczne tory i pani powiedziała, że informatyzacja edukacji
w Polsce zaczęła się od pecetów. Zaoponowałem wtedy, przypominając o komputeryzacji
szkół w latach 80. Pani odparła wówczas: "no tak, tak, ale to były nieliczne Commodore
i Atari". Co w takim razie z produkowanym w 1986 roku na zlecenie Ministerstwa Oświaty
komputerem szkolnym Elwro 800 Junior? Z rozmowy wywnioskowałem jedno: mamy dziś
nowe podejście do nauczania informatyki w szkołach, zupełnie inne od tego, które
pamiętam sprzed lat. Kiedyś problemem był zakup komputera, ale jeśli udało się go
zdobyć, lekcje informatyki były prowadzone nawet z wykorzystaniem jednego urządzenia.
Dziś informatyka w oświacie skupia się na zdobywaniu sprzętu.
Wszystkie pieniądze, te z budżetu i z dofinansowań UE, wydawane są na przetargi
na zakup komputerów, drukarek, skanerów i licencji, a także remont sal. Na koniec
pracownie stoją przez większość czasu zamknięte, bo nie ma pomysłu na inne ich wykorzystanie
niż dwie nudne lekcje informatyki tygodniowo dla każdej klasy.
23 STYCZNIA 2012 / PRAWO / 5 KOMENTARZY
Dyskusja na temat przyjęcia przez Polskę międzynarodowego porozumienia ACTA
ogarnęła cały polski Internet i media. Rozpoczęła się akcja protestacyjna,
organizowana przez wybrane serwisy internetowe. O dokumencie i jego negatywnych
skutkach dla Internetu i społeczeństwa informacyjnego napisano już wiele, choć nie
na tyle dużo, aby wyczerpać temat. Od siebie dodam kilka spostrzeżeń na temat
definicji posiadacza praw autorskich, który może korzystać z narzędzi zawartych
w porozumieniu.
20 STYCZNIA 2012 / TECHNOLOGIE / 9 KOMENTARZY
Kilka dni temu zostałem poproszony przez znajomą firmę o zmianę kilku rzeczy w funkcjonowaniu jej strony. Sprawa dość prosta, normalnie powinna zająć kilka minut i po sprawie. Po wejściu na serwer i sprawdzeniu jak strona została wykonana złapałem się za głowę. Przy tworzeniu strony zostało wykorzystane wszystko co się da, w tym jQuery, Smarty, PEAR, PDO, edytor WYSIWYG, darmowy CMS, a wszystko to spięte kodem PHP napisanym w języku obiektowym, ze wspomaganiem modrewrite. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie to, że kod strony składa się z 5116 plików i 538 katalogów i służy do obsługi witryny, która składa się z czterech prostych podstron.
29 GRUDNIA 2011 / TECHNOLOGIE / 3 KOMENTARZE
Producenci urządzeń zasypują nas coraz większą liczbą elektronicznych gadżetów, w jakie wyposażone są
kupowane przez nas produkty. Minikomputery sterują już naszymi pralkami, lodówkami i samochodami,
a moda na minimalizm obsługi, znany z produktów Apple, powoduje, że urządzenia zaczynają
myśleć za użytkownika. Niestety, coraz częściej odbywa się to kosztem funkcjonalności produktu.
|